Thursday 15 December 2016

Recenzie "Nausicaa on the Valley of The Wind"

Iarna trecuta am scris despre de ce sa va uitati la filmele lui Hayao Miyazaki unde am pomenit de cateva dintre cele mai bune filme de animatie ale lui, printre care si "Spirited Away". In aceasta postare doresc sa scriu despre un film care cu toate ca a fost facut in 1984, e de mare actualitate. Filmul se numeste "Nausicaa on the Valley of Wind" si poate fi vizionat online, il recomand in japoneza. Protagonista este Nausicaa, o printesa din Valea Vantului care lupta pentru a-si salva casa si planeta. Din cauza ignorantei oamenilor si a distrugerii naturii, majoritatea plantelor sanatoase au murit, in locul lor crescand plante otravitoare care "nasc" spori toxici, insecte gigantice si Marea Decaderii, o intindere imensa de toxine si substante create din plante moarte, care distruge totul in jurul ei. Nausicaa si cei cativa oameni care au reusit sa ramana in comunitati inca nedistruse trebuie sa se lupte in fiecare zi pentru a gasi o solutie la aceasta problema. Indiferent cat de drastica ar fi solutia, ei trebuie sa invete sa convietuiasca cu tot felul de creaturi ciudate, precum Ohmi, insecte sacre de cativa metrii care isi schimba culoare ochilor in functie de starea de spirit. Pe parcursul filmului se poate recunoaste motivul ecologistului, pe care Miyazaki l-a exploatat in alte cateva filme, acesta avand o parere puternica in ceea ce priveste salvarea naturii.

Nu doresc sa va spun mai multe despre poveste deoarece vreau sa descoperiti pe cont propriu. Intregul film este un exemplu de etica iar morala acestuia ne priveste pe toti cei care am putea face ceva sa schimbam soarta planetei noastre si refuzam sa o facem, aducand diferite scuze. Cu toate ca este doar un personaj fictional, Nausicaa reprezinta majoritatea persoanelor care "se lupta cu morile de vant", in sensul ca incercand sa protejeze natura, sa nu omoare insectele si sa se lupte cu cei care sunt contra scopului ei, fara a recurge la metode violente (cu toate ca nu reuseste intotdeauna), face anumite sacrificii si de multe ori isi pune propria viata in pericol. Din fericire, situtatia noastra inca nu se aseamana cu cea a Nausicai insa multiplele asemanari consider ca ar trebui sa ne dea de gandit.
Un alt element extrem de important in film il constituie persoanele cu care ajunge sa se lupte Nausicaa: fac parte dintr-un regat indepartat si cu toate ca au acelasi scop, acela de a-si salva planeta, acestia decid sa o faca intr-o maniera violenta, alegand calea distrugerii in loc sa accepte solutiile pasnice. Intregul film ne tine in suspans deoarece nu putem sti care solutie este cea potrivita si cu toate ca unii aleg o rezolvare extrema, motivele lor pot fi intelese, acest lucru creand o stare de confuzie in randul privitorilor.

Ca intotdeauna, Miyazaki si echipa sa fac ca actiunea sa curga foarte usor, avand atentie la detalii, modul de miscare a personajelor, expresia fetei, tonalitatea vocii si bineinteles, cel mai important lucru, caracterul demn si puternic al personajului principal. Hayao Miyazaki a declarat intr-un interviu ca eroinele lui sunt personaje cu un caracter puternic care se pot descurca singure si nu au nevoie de un salvator, iar acest lucru cred ca se poate vedea foarte clar nu doar in "Spirited Away" si "Princess Mononoke", ci in special in Nausicaa.
Din punct de vedere al animatiei, Miyazaki uimeste din nou prin maiestria cu care ilustreaza pamantul miscandu-se, modul in care utilizeaza culorile pentru a invoca o stare de liniste sau de spaima, scenele detaliate si in special fiintele ciudate pe care le creaza, care par scoase dintr-un S.F.
Recomand cu caldura acest film, nu doar pentru placerea vizionarii acestuia ci si pentru a intelege mai bine situatia in care ne aflam si atitudinea pe care ar trebui sa o avem in fata problemelor mediului inconjurator.